درمان نکروز آواسکولار با جراحی

درمان نکروز آواسکولار با جراحی


نکروز آواسکولار (AVN) یا سیاه شدن سر استخوان ران یکی از انواع بیماری هایی است که باعث آسیب دیدگی استخوان ها و اختلال در عملکرد آن ها می شود. این بیماری به دلیل عواملی چون مصرف مشروبات الکلی، نرسیدن خون کافی به استخوان، شکستگی استخوان، مصرف کورتون و… ایجاد می شود. این بیماری در مواردی باعث آسیب استخوان های دیگر بدن مانند دست، مچ، ساق پا و… می شود. بیماری نکروز آواسکولار در صورت تشخیص به موقع با کمک روش های غیر جراحی درمان می شود. در صورتی که شدت آسیب دیدگی استخوان ها به دلیل بیماری نکروز آواسکولار بالا باشد از طریق جراحی برای درمان اقدام می کنند. در این مطلب به توضیح درمان نکروز آواسکولار یا سیاه شدن سر استخوان ران با جراحی می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

درمان AVN با جراحی تعویض کامل مفصل ران

در بیماری نکروز آواسکولار استخوان های ناحیه ران به دلیل فقدان خون سیاه می شوند و کارایی خود را از دست می دهند. در واقع استخوان ها دچار مرگ می شوند. بهترین راه برای درمان نکروز آواسکولار، تعویض کامل مفصل ران است. این جراحی توسط جراح و متخصص ارتوپد انجام می شود و معمولاً با موفقیت همراه است. در این جراحی استخوان آسیب دیده ران به طور کامل برداشته می شود. بعد از برداشتن مفصل آسیب دیده، مفصل مصنویی جایگزین می شود. در بسیاری از موارد مفصل مصنوعی از جنس سرامیک، فلز یا پلاستیک است. در صورتی که شدت آسیب دیدگی استخوان ران به دلیل نکروز شدید باشد از این روش استفاده می کنند. قبل از انجام جراحی تعویض مفصل ران بیمار باید برای دریافت نتایج بهتر به کاهش وزن و ورزش بپردازد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
تأثیرات و عوارض بی تحرکی بر مفصل زانو

درمان AVN با جراحی رفع فشار مرکزی

رفع فشار مرکزی یکی از راه هایی است که در کاهش درد استخوان و درمان بیماری نکروز اواسکولار موثر است. جراحی رفع فشار مرکزی توسط جراحان ارتوپدی انجام می شود. در این روش با توجه به شدت آسیب حفره های بزرگ و کوچکی را در ناحیه استخوان ایجاد می کنند. این حفره ها باعث می شوند تا فشار کمتری به استخوان ران وارد شود. همچنین علاوه بر ایجاد حفره در استخوان ران، مجراهای متعددی را ایجاد می کنند که باعث ورود خون و مواد مغذی به استخوان می شود. درمان نکروز آواسکولار به روش رفع فشار مرکزی برای زمانی که شدت آسیب دیدگی کم است مناسب است. با کمک جراحی رفع فشار مرکزی می توان از بروز شکستگی های استخوان جلوگیری کرد.

درمان AVN با جراحی پیوند استخوان و غضروف

درمان نکروز آواسکولار با جراحی پیوند استخوان و غضروف نیز انجام می شود. این نوع پیوند می تواند همزمان با جراحی رفع فشار مرکزی انجام شود. در این جراحی بافت پیوندی را از خود فرد یا فرد دیگر می گیرند و به محل آسیب دیده پیوند می زنند. امروزه بافت های پیوندی به صورت مصنویی نیز تولید می شوند که در جراحی جایگزین استخوان یا غضرروف آسیب دیده می شوند.

درمان AVN با جراحی استئوتومی

جراحی استئوتومی راه حل دیگری است که برای درمان بیماری سیاه شدن سر ران استفاده می شود. در این روش جراح برای درمان بخش های سیاه شده ران و از بین بردن ضایعات چرخشی را در سطح استخوان ران ایجاد می کند. در این روش بخشی سیاه شده استخوان راه به سمت دیگر چرخ داده می شود. این چرخش باعث می شود تا استخوان سیاه شده وزن کمتری را تحمل کند. جراحی استئوتومی زمانی انجام می شود که تنها یک سوم استخوان یا کمتر سیاه شده باشد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
نقش ورزش در سلامت استخوان و تقویت مفاصل
درمان نکروز آواسکولار با جراحی
درمان نکروز آواسکولار با جراحی

مراقبت های بعد از جراحی نکروز آواسکولار (AVN)

• برای کم کردن فشار بر استخوان ران هنگام راه رفتن و انجام کارهای مختلف از عصا یا وسیله کمکی استفاده شود.
• از انجام کارها و فعالیت های سنگینی که باعث فشار بر استخوان ناحیه ران می شود، پرهیز شود.
• دارو های تجویز شده توسط پزشک ارتوپد در اسرع وقت مصرف شود.
• بهتر است برای بهبود سریع تر استخوان ران فیزیوتراپی به صورت مداوم انجام شود.
• بهتر است برای جلوگیری از فشار زیاد بر استخوان ران وزن خود را با رعایت تغذیه کاهش دهند.
• از غذاهایی که باعث تقویت استخوان ها می شود، بیشتر استفاده شود.
مزایای درمان نکروز آواسکولار (AVN) با جراحی
• خون رسانی مجدد به استخوان و ورود مواد مغذی به آن
• افزایش طول عمر استخوان
• جلوگیری از شکستگی استخوان و بروز بیماری آرتریت
• ایجاد تعادل و کاهش درد حین راه رفتن

سخن پایانی
در این محتوا به بررسی روش های درمان نکروز آواسکولار با جراحی پرداختیم. درمان نکروز آواسکولار یا سیاه شدن سر استخوان ران در مراحل ابتدایی و پیشرفته با کمک جراحی امکان پذیر است. اگرچه روش های غیر جراحی مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی و… باعث کاهش درد و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شوند اما به طور قطع باعث درمان بیماری AVN نمی شوند. بر همین اساس بهتر است قبل از پیشرفت بیماری از روش های رفع فشار مرکزی و در صورت پیشرفت بیماری از روش تعویض مفصل ران و پیوند استخوان برای درمان اقدام کنید. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو با توجه به وضعیت بیماری نکروز از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان اقدام می کند. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر شاهرضایی برای درمان بیماری نکروز آواسکولار اقدام کنید.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
بیماری ازگوداشلاتر