سندرم پیریفورمیس چیست و با چه عوارضی همراه است؟

آیا تا به حال به دلیل درد شدید ناحیه ستون فقرات در انجام کارها و فعالیت های روزانه خود ناتوان مانده اید؟ متأسفانه ستون فقرات مانند مفصل زانو در معرض حساسیت های زیادی قرار دارد و هرگونه اختلال در عملکرد این بخش از بدن باعث اختلال بسیاری از فعالیت های روزانه و درد در نواحی مختلف بدن می شود.
سندرم پیریفورمیس از بیماری هایی است که علائمی شبیه به سیاتیک دارد و باعث ناراحتی های جدی در اندام های تحتانی بدن و ستون فقرات می شود. در این مطلب به بررسی کامل عوارض سندرم پیریفورمیس و عوارض ناشی از این بیماری می پردازیم.

سندرم پیریفورمیس چگونه باعث اختلال در عملکرد ستون فقرات و اندام های تحتانی می شود؟

پیریفورمیس ماهیچه ای است در قسمت بالایی باسن قرار دارد و به استخوان و ماهیچه های اندام تحتانی بدن کمک می کند تا عملکرد مناسبی داشته باشند؛ در واقع پیریفورمیس از ماهیچه هایی است که می تواند نقش مؤثری در متعادل شدن حرکات بدن و حتی شکل صحیح راه رفتن داشته باشد.

متأسفانه اسپاسم و انقباضات عضله پیریفورمیس باعث می شود تا عصب سیاتیک در بدن انسان تحریک شود و باعث بروز علائمی شبیه به اختلال سیاتیک در بدن شود. متأسفانه عصب سیاتیک در بدن چنانچه به دلیل ماهیچه پیریفورمیس فشرده شود؛ می تواند دردهای شدیدی را در لگن، باسن و کمر و ستون فقرات ایجاد کند.

سندرم پیریفورمیس چیست و با چه عوارضی همراه است؟

چه عواملی باعث ایجاد سندرم پیریفورمیس در سنین بالا می شود؟

طبق بررسی های انجام شده؛ درصد شیوع بیماری پیریفورمیس در زنان بالای 45 سال نسبت به سایر افراد بیشتر است؛ با این حال وجود برخی از بیماری ها و حتی فعالیت ها ممکن است در نهایت باعث بروز سندرم پیریفورمیس شود.

آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد

در بسیاری از مواقع ممکن است حین انجام ورزش هایی چون اسکیت، دوچرخه و… ماهیچه پیریفورمیس دچار آسیب شود؛ این آسیب دیدگی ممکن است با انجام دادن فعالیت های سخت و سنگین، دچار کشیدگی شدید و بروز بیماری سندرم پیریفورمیس شود.

علاوه ضربات وارد شده به عضله پیریفورمیس؛ عواملی مانند برخورد ضربات شدید به لگن و کمر در کنار برخی از ناهنجاری های مرتبط با ماهیچه ها می توانند زمینه ساز بیماری پیریفورمیس شوند.

متأسفانه برخی از افراد ممکن است به دلیل شرایط کاری خود مجبور به ایستادن یا نشستن در یک مدت طولانی باشند؛ که این مسئله در صورت کنترل نشدن می تواند زمینه بروز بیماری پیریفورمیس را فراهم کند.

سندرم پیریفورمیس با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

علائم و نشانه های سندرم پیریفورمیس با توجه به شدت اسپاسم ها و میزان آسیب دیدگی عضله پیریفورمیس متفاوت است؛ با این وجود اکثر افرادی که دچار سندرم پیریفورمیس می شوند؛ با علائمی مانند درد شدیدی که از ناحیه باسن شروع می شود و به ستون فقرات و اندام های تحتانی منتقل می شود؛ همراه هستند.

برخی از افراد به دلیل این بیماری قادر به انجام صحیح فعالیت های خود نیستند و با مشکلاتی در حین راه رفتن و عبور از پله ها همراه هستند. متأسفانه دردهایی که به دلیل سندرم پیریفورمیس در اندام های تحتانی انتشار پیدا می کند؛ تنها با دراز کشیدن به حالت پشت تسکین پیدا می کند.

چه راه هایی برای درمان سندرم پیریفورمیس وجود دارد؟

پزشک برای تعیین بهترین روش درمان بیماری پیریفورمیس، از روش های متعددی برای تشخیص دقیق وضعیت بیماری استفاده می کند؛ بعد از بررسی های لازم، متخصص ارتوپدی تلاش می کند تا از روش های غیر جراحی برای درمان این سندرم استفاده کند؛ اما اگر شرایط بیمار به گونه ای باشد که درمان آن با روش های غیر جراحی امکان پذیر نباشد؛ پزشک طی یک جراحی این بیماری را درمان می کند.

درمان نکروز آواسکولار با جراحی

فیزیوتراپی از بهترین روش های درمانی برای سندرم پیریفورمیس است که تعداد جلسات آن با توجه به دستور پزشک و وضعیت بیمار متفاوت است. در فیزیوتراپی بسته به شرایط بیمار؛ تمرینات متفاوتی تجویز می شود که بیمار با انجام دادن آن ها می تواند تا حد زیادی شاهد بهبود و افزایش دامنه حرکتی اندام های خود شود.

در صورتی که بیماری به دلیل سندرم پیریفورمیس با دردهای ناراحت کننده ای در ناحیه ستون فقرات، لگن و عضلات پا همراه باشد؛ پزشک با تجویز داروهای تسکین دهنده به درمان علائم این بیماری کمک می کند. در کنار مصرف دارو و انجام تمرینات فیزیوتراپی، کنار گذاشتن فعالیت هایی که باعث درد ماهیچه پیریفورمیس می شود؛ می تواند تا حدودی تسکین دهنده باشد.

سندرم پیریفورمیس چیست و با چه عوارضی همراه است؟

در مطلب بالا به بررسی کامل سندرم پیریفورمیس و عوارض ناشی از این بیماری پرداختیم. دانستیم این بیماری می تواند با اختلال در حین راه رفتن از سطح شیب دار، پله ها و حتی فعالیت های عادی، باعث ناتوان شدن انسان در انجام کارهای روزانه شود.
بنابراین اگر فردی با علائم بیماری پیریفورمیس همراه است؛ توصیه می شود در اسرع وقت برای تشخیص و درمان به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کند. دکتر مصطفی شاهرضایی فلوشیپ جراحی زانو و جراح ارتوپدی از پزشکان توانمندی است که می توانید برای درمان دردهای ناشی از سندرم پیریفورمیس به مطب ایشان مراجعه کنید.