تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانو

تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانو

تغذیه پس از تعویض مفصل زانو یک عامل تأثیرگذار در تسریع بهبودی و حفظ سلامت بیمار است. تغذیه از مهم ترین عواملی است که در هر دوره ای باعث تأمین انرژی و حفظ سلامت فرد می شود. رعایت یک رژیم غذایی مناسب و سرشار از مواد مغذی کمک می کند تا کسانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اند دوره نقاهت کوتاه تری داشته باشند و سریع تر بهبود پیدا کنند. بر همین اساس بر آن شدیم تا در این مطلب به بررسی تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانو و معرفی غذاهایی که باعث سلامت بیمار می شوند، بپردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

اهمیت تغذیه پس از تعویض مفصل زانو

تغذیه یکی از نیاز های مهم بدن انسان است که باعث حفظ سلامت انسان، شادابی، تأمین انرژی و… می شود. تغذیه درست و اصولی از عواملی است که علاوه بر پیشگیری بیماری ها باعث بهبود وضعیت بیمار می شود. تعویض مفصل زانو از جراحی های بسیار سنگینی است که دوره بهبودی طولانی دارد. افراد که تعویض مفصل زانو انجام می دهند توانایی انجام بسیاری از کارها را از دست می دهند. تغذیه پس از تعویض مفصل زانو عاملی است که باعث تقویت عضلات و ترمیم جراحات و زخم ها می شود. حتی اگر جراحی تعویض مفصل زانو به بهترین نحو و با کمترین عوارض انجام شود؛ باز هم فرد باید برای تأمین انرژی و تقویت استخوان ها و عضلات خود از غذاهای مفید استفاده کند. به همین سبب در طول دوره بهبودی پس از جراحی حتماً باید به رژیم غذایی توجه شود.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
انحراف پای کودکان
تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانو

چه غذاهایی باعث بهبود وضعیت بیمار بعد از تعویض مفصل زانو می شوند؟

در طول درمان و بهبودی داشتن یک رژیم غذایی مناسب که باعث کنترل وزن و تقویت عضلات و استخوان های پا می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل بهتر است از یک متخصص تغذیه یا متخصص ارتوپد در رابطه با رژیم غذایی مشورت گرفته شود. غذاهایی که باعث بهبود وضعیت بیمار پس از تعویض مفصل زانو می شوند عبارت است از:

مصرف غذاهای پروتئین دار

تمام بیماران باید بعد از تعویض مفصل زانو از پروتئین در برنامه غذایی خود استفاده کنند. پروتئین عاملی است که علاوه بر تقویت عضلات پا باعث کاهش اشتهای فرد می شود. بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند باید تلاش کنند تا وزن خود را کاهش دهند. این کاهش وزن باعث می شود که فشار کمتری به زانو وارد شود. پروتئین باعث کاهش اشتها و افزایش زمان سیری می شود. به همین سبب بهتر است بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از انواع غذاهای پروتئین دار مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت قرمز، مرغ و سبزیجاتی که حاوی پروتئین بالایی هستند، استفاده شود.

مصرف غذاهایی با ویتامین بالا

غذاهای ویتامین دار گیاهی و حیوانی باعث التیام بخشیدن به زخم ها، کاهش درد، تأمین انرژی، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از عفونت، ترمیم بافت بدن و… می شوند. به همین دلیل بهتر است بیماران بعد از تعویض مفصل زانو در رژیم غذایی خود از انواع غذاهایی که دارای ویتامین A,C,B12,B9,D و… هستند استفاده کنند. غذاهایی با برگ سبز مانند اسفناج، سبزی، کلم، هویج، پرتقال، فلفل، قارچ، جگر، گوشت قرمز و… سرشار از ویتامین های مورد نیاز برای حفظ سلامت بیمار هستند. همچنین می توان از انواع قرص های ویتامین برای تأمین ویتامین بدن استفاده کرد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
خالی کردن زانو چرا رخ می دهد و آیا درمان دارد؟

استفاده از غذاهای کلسیم دار

کلسیم و ویتامین D دو عامل تأثیرگذار در افزایش استحکام استخوان ها هستند. کسانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام می دهند باید با مصرف غذاهای کلسیم دار و ویتامین ها به افزایش استحکام استخوان ها بپردازند؛ زیرا افزایش استحکام استخوان باعث حفظ تعادل بیمار و کوتاه تر شدن دوره بهبودی می شود. بالا بود استحکام استخوان ها باعث می شود که زانو ها بتوانند وزن بیشتری را با فشار کمتر تحمل کنند. به همین جهت بهتر است انواع پنیر، شیر، ماست، جگر ماهی، کشک و… برای تأمین کلسیم بدن استفاده شود.

مصرف غذاهای دارای فیبر و کربوهیدرات

کربوهیدرات و فیبر از مهم ترین غذاهایی هستند که در رژیم غذایی بیمار باید استفاده شوند. اگرچه ممکن است کربوهیدرات باعث افزایش وزن شود اما؛ مصرف اصولی و به اندازه این ماده غذایی باعث تأمین انرژی در بدن و کاهش خستگی در بیمار می شود. به همین دلیل بهتر است از انواع برنج، نان، ماکارونی و… در رژیم غذایی در حجم متوسط یا کم استفاده شود. همچنین بیماران در طول دوره بهبودی ممکن است به دلیل کم تحرکی و عوامل دیگر دچار یبوست شوند. برای جلوگیری از بروز این مشکل بهتر است از انواع غذاهای فیبر دارد مانند حبوبات، سالاد، جو، آلو و…استفاده شود.

تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانونکات مهمی که بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید رعایت شود

  • بهتر است برای جلوگیری از یبوست و افزایش وزن روزانه آب زیادی مصرف شود.
  • افراد دیابتی بهتر است به هیچ عنوان از قند استفاده نکنند زیرا پیشرفت بیماری دیابت باعث جلوگیری از ترمیم زخم های بعد از جراحی می شود.
  • از خورد غذاهای فرآوری شده و فست فود پرهیز شود.
  • بهتر است از یک متخصص تغذیه برای تهیه یک رژیم غذایی مناسب بعد از تعویض مفصل زانو کمک گرفته شود.
  • از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به شدت پرهیز شود.
  • بهتر است در کنار رژیم غذایی، ورزش هایی که باعث تقویت عضلات می شود، انجام شود.
این مقاله نیز برای شما مفید است:
درمان صافی کف پا به روش جراحی

 

سخن پایانی

در این محتوا به تأثیر تغذیه پس از تعویض مفصل زانو پرداختیم. تغذیه پس از تعویض مفصل زانو باعث تسریع روند بهبود، ترمیم زخم ها، جلوگیری از عفونت، تقویت سیستم ایمنی و استحکام استخوان ها می شود. به همین سبب بهتر است در طول درمان حتماً از یک رژیم غذایی مناسب استفاده شود. کسانی که از بیماری های ارتوپدی رنج می برند و در ناحیه زانو، ران، لگن و عضلات بدن احساس درد می کنند، بهتر است برای پیشگیری و درمان به متخصص ارتوپد مراجعه کنند. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو از روش های نوین برای درمان بیماری های ارتوپدی استفاده می کند. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر مصطفی شاهرضایی برای درمان آسیب های مفصلی اقدام کنید.