بیماری ازگوداشلاتر

درد و تورم زیر برجستگی زانو

درد و تورم زیر برجستگی زانو یکی از مشکلاتی است که معمولاً در سنین کودکی و نوجوانی باعث اختلال و ناتوانی در انجام برخی از امور می شود. سلامت پاها  از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا علاوه بر حفظ تعادل و راه رفتن، وزن بدن را تحمل می کند. متاسفانه عوامل بسیاری هستند که باعث احساس درد در نواحی مختلف پا و خصوصاً زانو می شوند. بیماری ازگوداشلاتر یکی از انواع بیماری هایی است که منجربه درد و تورم زیر برجستگی زانو می شود. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی اینکه بیماری ازگوداشلاتر چیست و چه راه حلی برای درمان آن وجود دارد، می پردازیم.

منظور از بیماری ازگوداشلاتر چیست ؟

ازگوداشلاتر یکی از انواع بیماری های زانویی است که معمولا در بین کودکان و نوجوانان بین 10 تا 15 سال شایع است. بچه ها از سنین کودکی تا پایان نوجوانی در مرحله رشد قرار دارند. در مواردی ممکن است در دوران رشد؛ به دلیل عوامل مختلفی مانند ورزش کردن استخوان ها، تاندون ها و عضلات پا رشد یکسانی نداشته باشند. رشد نا برابر استخوان، تاندون و عضلات باعث کشیده شدن تاندون ها و عضلات و در نتیجه سفت شدن آن ها می شود.

این کشیدگی باعث فشار شدید در صفحه رشد استخوان درشت نی می شود و برآمدگی یا التهاب شدیدی را در این ناحیه ایجاد می کند. این بیماری بیشتر در کودکان  و نوجوانایی که به انجام ورزش هایی چون والیبال، بسکتبال، دویدن، پرش و… می پردازند، اتفاق می افتد. بیماری ازگوداشلاتر در پسران نوجوان بیشتر از دختران شایع است. این بیماری ممکن است باعث احساس درد در بین جوانان ورزشکار شود.

علت و درمان شکستگی مهره گردن

نشانه های عارضه ازگوداشلاتر چیست ؟

عارضه ازگوداشلاتر با توجه به شدت بیماری و محل آسیب دیدگی با علائم متفاوتی همراه است اما در بیشتر موارد بیماران مبتلا به عارضه ازگوداشلاتر دارای نشانه های زیر هستند که عبارت است از:

•کاهش قدرت عضلات چهار سر ران

•قرمزی پوست

•ایجاد التهاب روی استخوان درشت نی

•ورم استخوان درشت نی

•درد شدید هنگام انجام فعالیت هایی چون راه رفتن، بالا رفتن از پله ها، دویدن و ورزش کردن

•احساس درد حین صاف کردن زانو

•احساس درد در زیر برجستگی زانو

•اختلال در راه رفتن بعد از انجام فعالیت های ورزشی

•گرم شدن زانو

درد و تورم زیر برجستگی زانو

چه عواملی باعث بروز بیماری ازگوداشلاتر می شوند؟

اگرچه علت اصلی ازگوداشلاتر جهش رشد است اما در مواردی علائم زیر احتمال بروز این بیماری را در دوران کودکی و نوجوانی افزایش می دهند.

•کودکان و نوجوانانی که علاقمند به انجام ورزش هستند و در رشته های خاصی چون والیبال، بسکتبال، دویدن و… فعال هستند ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

•کودکانی که به دلیل شکستگی یا عوامل دیگر در گذشته دچار آسیب زانو شده اند ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض تورم و التهاب زیر برجستگی زانو باشند.

چه راه حلی برای درمان عارضه ازگوداشلاتر وجود دارد؟

بیماری ازگوداشلاتر با شیوه های مختلفی قابل درمان است. در ابتدای درمان بیشتر پزشکان تلاش می کنند که میزان التهاب را در زیر برجستگی زانو  را کاهش دهند. برای درمان بیماری ازگوداشلاتر باید از یک متخصص ارتوپد کمک گرفته شود. پزشک ارتوپد بعد از بررسی های لازم از روش های زیر برای درمان بیماری استفاده می کند.

علت بی ثباتی زانو چیست

• دارو درمانی: اولین راه برای درمان بیماری ازگوداشلاتر استفاده از دارو است. بیشتر پزشکان در مرحله اول از دارو برای کاهش التهاب، تورم، قرمزی و کاهش درد استفاده می کنند. داروهای غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب بسیار مناسب هستند. مصرف داروها باید تحت نظر پزشک باشد و توسط متخصص ارتوپد تجویز شود.

• انجام حرکات و تمرین های کششی: برای انجام حرکات کششی ابتدا باید برای مدتی عضلات پا استراحت داده شوند تا تمرین کردن باعث ایجاد درد نشود. علت اصلی بروز بیماری ازگودشلاتر رشد سریع استخوان ها نسبت به تاندون ها و عضلات است. با انجام برخی از حرکات کششی می توان تا حدودی میزان رشد عضلات چهار سر ران را افزایش داد. انجام تمرینات کششی در کنار مصرف دارو در مدت زمان کوتاهی باعث درمان این عارضه می شود. برای کشش عضلات چهار سر ران می توانید کف پای خود را به نزدیکی باسن ببرید و برای 10 تا 15 ثانیه نگه دارید. بهتر است این حرکت را بین 2 تا 5 بار در طول روز انجام دهید.

• استراحت: استراحت یکی از راه های درمان عارضه ازگوداشلاتر است. استراحت کردن موجب می شود تا فشار کمتری به استخوان زانو وارد شود. استراحت علاوه بر کاهش درد باعث کاهش میزان تورم و التهاب می شود. به همین دلیل بهتر است برای مدتی تمرینات ورزشی کنار گذاشته شود و برای مدتی استخوان و عضلات پا استراحت داده شود. انجام ماساژ عضلات پا در کنار استراحت باعث آزادسازی گرفتگی های عضلات پا می شود و میزان کشیدگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بورسیت سپتیک چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بیماری ازگوداشلاتر و روش های درمان آن پرداختیم. بیماری ازگوداشلاتر به دلیل جهش رشد در سنین رشد اتفاق می افتد. این بیماری ممکن است در صورت درمان نشدن تا سنین بالا ادامه پیدا کند و باعث ضعف عضلات چهار سر ران و کاهش توانایی در حین ورزش کردن شود. طبق نتایج بدست آمده علائم این بیماری بعد از پایان دوران رشد بر طرف می شود اما درمان نشدن آن نیز ممکن است باعث بروز مشکلات دیگری در فرد شود. به همین دلیل باید از یک متخصص ارتوپد برای درمان این بیماری کمک گرفته شود.دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی استفاده می کند. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب ایشان برای درمان مشکلات زانو اقدام کنید.