درمان خواب رفتگی دست و پا

درمان خواب رفتگی دست و پا


خواب رفتگی دست و پا یکی از مشکلاتی است ممکن است در هر دوره ای برای افراد مختلف اتفاق بیافتد. خواب رفتگی دست و پا با نشانه هایی چون سوزن شدن اندام ها و بی حس دست و پا همراه است. در بسیاری از موارد قرار گرفتن دست و پا در یک حالت به مدت طولانی باعث خواب رفتگی می شود. اما ممکن است خواب رفتگی دست و پا نشان دهنده یک بیماری خاص یا اختلالی در بدن باشد که درمان آن تنها از طریق پزشک متخصص امکان پذیر است. در این مطلب به بررسی اینکه چه عاملی باعث خواب رفتگی دست و پا می شود، می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه عاملی باعث خواب رفتگی دست و پا در انسان می شود؟

خواب رفتگی دست و پا حالتی است که در آن دست و پا سر شده و با گزگز همراه هستند. برخی از افراد بر این باورند که نرسیدن خون به دست یا پا باعث ایجاد این حالت در بدن می شود. اما خواب رفتگی دارای علل متفاوتی است که عبارتند از:
1. فشرده سازی اعصاب: بیشترین عاملی که باعث خواب رفتگی اندام های بدن می شود، فشرده سازی اعصاب است. عوامل متعددی چون فشار شدید یا ضربه باعث فشرده شدن اعصاب نوروپاتی و در نتیجه سر شدن بدن می شوند.
2. استفاده از کفش غیر استاندارد: استفاده از کفش های غیر استاندارد و تنگ عامل دیگری است که باعث گزگز شدن پا ها می شود. کفش های تنگ باعث فشار شدید اعصاب پا شده و احتمال گزگز شدن پا را افزایش می دهد.
3. مواد سمی: مواد سمی، محیط های آلوده، شیمی درمانی، تومور و… عامل دیگری هستند که با تاثیر بر اعصاب های دست پا باعث بی حس شدن یا سر شدن آن ها می شوند.
4. نوروپاتی محیطی: نوروپاتی محیطی یکی از عللی است که باعث خواب رفتگی دست و پا می شود. نوروپاتی بنا به دلایل متعددی چون بیماری های کلیوی، دیابت، تیروئید، کمبود ویتامین ها و عوامل دیگر ایجاد می شود با تاثیر بر اعصاب های دست و پا باعث بی حسی یا خواب رفتگی می شود.
5. بیماری سندروم تونل کارپال: بیماری سندروم تونل کارپال با فشرده سازی عصب های دست باعث بروز علائمی چون بی حسی، گزگز، سر شدن یا خواب رفتگی می شود. بیماری آرتروز عاملی است که احتمال بروز این سندورم در دست را افزایش می دهد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
سندرم پیریفورمیس چیست و با چه عوارضی همراه است؟

چه عواملی احتمال خواب رفتگی دست و پا را افزایش می دهند؟

• بستن انواع زیور آلات، ساعت روی دست و حمل طولانی مدت کیف
• خوابیدن روی دست
• کمبود ویتامین Dَ، B، B12و… در بدن
• قرار گرفتن در محیط های سرد
• تنگ شدن عروق کرونری به دلیل بالا بودن میزان کلسترول در بدن
• مصرف دخانیات
• مصرف مشروبات الکلی به مدت طولانی
• بیماری های مفصلی مانند مانند روماتیسم و آرتروز
• عدم انجام ورزش به صورت روزانه

درمان خواب رفتگی دست و پا

اولین اقدام برای درمان خواب رفتگی اندام های بدن، مراجعه به پزشک متخصص است. پزشک متخصص با عکس برداری و روش های دیگر به تشخیص علت خواب رفتگی یا بی حسی دست و پا می پردازد. پزشک متخصص از روش های زیر برای درمان سر شدن دست و پا اقدام می کند.
1. ورزش کردن: در بسیاری از موارد خواب رفتگی دست و پا با انجام ورزش درمان می شود. ورزش با کاهش کلسترول، چربی و دیابت در بدن می تواند میزان خواب رفتگی را به شدت کاهش دهد. همچنین ورزش کردن و انجام تمرینات فیزیوتراپی با حفظ تعادل بدن و تقویت عضلات باعث بهبود علائم این عارضه می شود.
2. رعایت تغدیه: مهم ترین عاملی که باعث بهبود علائم خواب رفتگی می شود، رعایت تغذیه است. بهتر است در برنامه غذایی از انواع ویتامین های خانواده B، ویتامین E و ویتامین های دیگر استفاده شود. همچنین کاهش مصرف چربی، کلسترول، قند و استفاده از غذاهای مفید چون گوشت سفید، گوشت قرمز، پروتئین و…باعث درمان خواب رفتگی می شود.
3. مصرف دارو: در صورتی که خواب رفتگی دست و پا ناشی از نوروپاتی محیطی یا آسیب اعصاب باشد، پزشک متخصص با مصرف برخی از داروهای تسکین دهنده علائم این عارضه را در بدن کاهش می دهد.
4. کمپرس آب گرم و ماساژ: در کنار روش های درمانی دیگر استفاده از کمپرس آب گرم و ماساژ باعث بهبود عملکرد اعصاب های دست و پا می شود. همچنین استخر آب گرم، کمپرس آب گرم، ماساژ و…باعث بهبود گردش خون در دست و پا می شوند و به بهبود سر شدن اندام ها کمک می کنند.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
علت و درمان درد مچ دست
درمان خواب رفتگی دست و پا
درمان خواب رفتگی دست و پا

مراجعه به پزشک
در این مطلب به بررسی اینکه چه عاملی باعث خواب رفتگی دست و پا می شود و روش های درمان آن پرداختیم. خواب رفتگی دست و پا به دلایلی متعددی چون کمبود ویتامین در بدن، مصرف دخانیات، شیمی درمانی، نوروپاتی محیطی و… ایجاد می شود. خواب رفتگی اندام ها اگرچه ممکن است با علائم خاصی همراه نباشد اما در مواردی ممکن است نشان دهنده یک بیماری خاص مانند سکته، دیابت یا بیماری های دیگر باشد. به همین علت بهتر است از یک متخصص ارتوپد برای درمان کمک گرفته شود. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو از پزشکان با تجربه در زمینه درمان انواع مشکلات ارتوپدی است. شما می توانید با مراجعه به مطب دکتر شاهرضایی برای درمان خواب رفتگی دست و پا اقدام کنید.