درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی

درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی


سیاه شدن سر استخوان ران یا نکروز آواسکولار یکی از شایع ترین بیماری هایی است که باعث آسیب استخوان های بخش های مختلف بدن می شود. استخوان ران بیشتر از سایر استخوان ها در معرض بیماری نکروز آوسکولار قرار دارد. بیماری نکروز زمانی ایجاد می شود که خون به اندازه کافی به استخوان نرسد. استخوان در این حالت دچار خرد شدگی یا آسیب شدید می شود. به همین دلیل باید از پیشرفت این بیماری جلوگیری شود. پزشکان با روش های جراحی و بدون جراحی به درمان نکروز آواسکولار می پردازند. در این محتوا به درمان نکروز آواسکولار یا سیاه شدن سر استخوان ران بدون جراحی می پردازیم.
استراحت
اولین راه برای درمان بیماری نکروز آواسکولار (avn) استراحت است. در بیماری نکروز خون به استخوان نمی رسد و استخوان ها دچار مردگی می شوند. استخوان های مرده توانایی تحمل وزن بدن را ندارند. به همین دلیل بهتر است از انجام کار ها و فعالیت هایی که باعث فشار شدید در ناحیه استخوان ران می شود، پرهیز شود. این راه حل از شکستگی استخوان و بروز بیماری آرتریت جلوگیری می کند.
دارو درمانی
بسیاری از افرادی که از بیماری نکروز آواسکولار رنج می برند از دارو های مختلف برای درمان این بیماری استفاده می کنند. زمانی که بیماری نکروز پیشرفت نکرده باشد، از دارو می توان برای درمان و کاهش درد استخوان استفاده کرد. پزشک متخصص برای درمان بیماری نکروز آواسکولار از انواع دارو های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، ولتارن، کاتافلام، دیکلوفناک و…استفاده می کند. ای دارو ها باید به صورت مداوم مصرف شوند تا از پیشرفت بیماری نکروز جلوگیری کنند. همچنین دارو هایی چون آلندرونیت، وارفاین، کورتیکواستروئید و دارو های دیگر برای جلوگیری از آسیب بیشتر استخوان و مشکلات دیگر استفاده می شوند.
رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی یک عامل تاثیر گذار در بهبود بیماری نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران است. ممکن است به دلیل لخته شدن خون یا بسته شدن بعضی از رگ ها، خون به اندازه کافی به استخوان نرسد. رژیم غذایی عاملی است که از لخته شدن خون و بسته شدن عروق جلوگیری می کند. چربی و کلسترول عاملی است که باعث بسته شدن رگ ها می شوند. رعایت رژیم غذایی و استفاده از غذا های کم چرب علاوه بر جلوگیری از بروز بیماری نکروز باعث خون رسانی مناسب به استخوان ها می شود.
طب فشاری
طب فشاری یک روش غیر جراحی برای درمان بیماری سیاه شدن سر استخوان ران است. این روش معمولاً توسط پزشک متخصص انجام می شود. در روش طب فشاری، فشار های ریزی را در نواحی مختلف بدن وارد می کنند که باعث کاهش درد در بخش آسیب دیده می شود. درمان مداوم بیماری نکروز آواسکولار به روش طب فشاری از پیشرفت بیماری جلوگیری می کند و باعث تسکین درد در نقاط آسیب دیده می شود.
فیزیوتراپی
فیزیوتراپی بهترین روش برای درمان بیماری نکروز آواسکولار به روش غیر جراحی است. فیزیوتراپی توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می شود و شامل حرکت هایی برای تسکین درد و تقویت استخوان ها است که به صورت مداوم باید انجام شود. تمرینات فیزیوتراپی باعث افزایش دامنه حرکات مفاصل می شود. انجام حرکات ورزشی به صورت کششی و با دستگاه باعث افزایش گردش خون و رسیدن خون کافی به استخوان ها می شود. به همین دلیل توصیه می شود برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نکروز، حرکات ورزشی در کنار ماساژ درمانی و آب درمانی انجام شود.
تحریک الکتریکی
تحریک الکتریکی یک راه درمانی مناسب برای بیماری (avn) یا نکروز است. در این روش با استفاده از دستگاه های خاصی میدان الکترومغناطیسی در اطراف استخوان ایجاد می کنند. این میدان الکترومغناطیسی باعث تحریک استخوان ها و افزایش رشد آن می شود. استخوان ها در حال رشد جایگزین استخوان های سیاه شده می شوند. تحریک الکتریکی معمولا زمان انجام جراحی استخوان، توسط جراح ارتوپد انجام می شود و برای درمان بیماری نکروز آواسکولار بسیار مفید است.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
خونریزی داخل مفصل زانو (همارتروز زانو)

 

درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی
درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی

مزایای درمان بیماری نکروز آواسکولار بدون جراحی

• درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی در مدت زمان کوتاه تری نسبت به روش جراحی انجام می شود.
• روش های غیر جراحی درمان بیمار نکروز دارای دوران نقاهت کوتاهی هستند.
• عوارض روش های درمان غیر جراحی نسبت به روش های جراحی کمتر است.
• درمان نکروز آواسکولار به روش غیر جراحی هزینه کمتری نسبت به روش جراحی دارد.
• بیشتر افراد می توانند از روش غیر جراحی برای درمان استفاده کنند و محدودیت خاصی ندارد.

مراجعه به پزشک
در این محتوا به معرفی انواع روش های غیر جراحی درمان بیماری نکروز آواسکولار پرداختیم. میزان آسیب دیدگی استخوان ها و شدت پیشرفت بیماری avn تعیین کننده نوع درمان هستند. در صورتی که بیماری avn یا سیاه شدن استخوان ران در مراحل ابتدایی باشد، با استفاده از روش های غیر جراحی می توان برای درمان اقدام کرد. اما اگر بیماری avn پیشرفت کرده باشد و تا حدود بسیاری باعث آسیب دیدگی استخوان شده است، می توان از روش های جراحی مانند تعویض کامل استخوان، رفع فشار مرکزی و… برای درمان استفاده کرد. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری نکروز آواسکولار استفاده می کند. شما می توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر مصطفی شاهرضایی برای معاینه و درمان آسیب های ارتوپدی اقدام کنید.