درمان شکستگی ساعد

ساعد دارای دو استخوان است که به نام های رادیوس (زند اعلی یا بالایی) و التنا (زند اسفل یا پایینی) شناخته می‌شوند. زمانی که فرد سرپا ایستاده و دست‌های خود را در کنار تنه‌اش آویزان می‌کند به گونه‌ای که کف دست‌ها به سمت جلوی بدن باشند، استخوان نزدیک‌تر به تنه را التنا و استخوان دورتر را رادیوس می‌نامند.
شکستگی ساعد ممکن است به‌صورت شکستگی تکی در استخوان رادیوس یا التنا رخ دهد، یا ممکن است هر دو استخوان شکسته شوند. به دلیل شباهت درمان این سه حالت، در این بحث به هر سه حالت به یکنواخت توجه خواهد شد.

شکستگی ساعد چطور ایجاد می شود؟

شکستگی استخوان‌های ساعد اغلب به دلیل ضربه‌های غیرمستقیم یا مستقیم ایجاد می‌شود. در مکانیسم شکستگی غیرمستقیم، مثلاً زمانی که شخص به زمین می‌افتد و دستش به‌صورتی حائل شود که با کف دست به زمین بخورد، ممکن است شکستگی به وجود آید. همچنین ممکن است ضربه مستقیم نیز باشد، به‌عنوان‌مثال وقتی‌که با یک شیء سفت به ساعد ضربه وارد می‌شود.

شکستگی منفرد رادیوس یا اولنا ممکن است ناشی از ضربه مستقیم باشد، ورود نیروهای غیرمستقیم به ساعد ممکن است باعث شکستگی هر دو استخوان شود. در صورت شکستگی یک استخوان همراه با شکستگی استخوان، ممکن است مفصل بالا یا پایین بین استخوان‌های رادیوس و اولنا نیز آسیب ببیند.
در حالت زمین خوردن، اگر مچ دست در حال چرخش باشد، شکستگی استخوان‌های رادیوس و اولنا معمولاً در مقابل یکدیگر نیست و یکی از آن‌ها بالاتر و دیگری پایین‌تر قرار می‌گیرد. در این حالت، خط شکستگی به‌صورت مارپیچی ممکن است شکل گیرد.

محدودیت حرکت بعد از عمل زانو و علت آن

در شکستگی ناشی از ضربه مستقیم، خط شکستگی به‌صورت عرضی معمولاً شکل می‌گیرد و شکستگی در دو استخوان ساعد به‌صورت متقابل نسبت به یکدیگر است.

در شکستگی یک استخوان، جابجایی معمولاً اندک است، اما اگر هر دو استخوان شکسته شوند، ممکن است جابجایی زیادی ایجاد شود، به‌خصوص در بزرگ‌ترها. در بچه‌ها، شکستگی هر دو استخوان ساعد ممکن است با جابجایی اندکی همراه باشد.

علائم شکستگی ساعد

علائم شکستگی‌های ساعد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییرات در شکل ظاهری ساعد

• وقتی‌که هر دو استخوان ساعد شکسته شده‌اند، ساعد در محل شکستگی خم می‌شود.
  • نوک تیز استخوان ممکن است در محل شکستگی تحت پوست قابل لمس باشد.
  • در برخی موارد، نوک تیز استخوان شکسته شده ممکن است پوست را سوراخ کند و به طور مرئی بروز کند که این ممکن است شکستگی را به نوع باز تبدیل کند.

تورم سریع و دردناک

• وقتی‌که شکستگی در یک استخوان ایجاد شده یا جابجایی کمی دارد، ساعد در محل شکستگی به‌سرعت متورم و دردناک می‌شود.

کریپیتاسیون

• در صورت جابجایی قطعات شکستگی به یکدیگر، حرکت دادن ساعد ممکن است صدایی کریپیتانت (صداهای خش خش) ایجاد کند.

درد شدید و محدودیت حرکات

• بیمار با شکستگی ساعد با درد شدید روبرو می‌شود، به‌خصوص در حرکات چرخشی ساعد و مچ دست.
  • حرکات متعدد ممکن است به علت درد شدید محدود شده و انجام آن‌ها باعث تشدید درد گردد.

تشخیص توسط رادیوگرافی

• تشخیص قطعی شکستگی‌های ساعد با استفاده از رادیوگرافی انجام می‌شود.

رادیوگرافی نقاط شکستگی و محل آن‌ها را به طور واضح نمایش می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند تا درمان مناسب را تعیین کند.

علائم شکستگی زانو در کودکان

درمان های شکستگی ساعد

درمان شکستگی‌های ساعد متناسب با نوع و شدت آسیب‌دیدگی شامل روش‌های مختلفی است. در زیر، روش‌های درمانی ازجمله جا اندازی و جراحی شرح داده شده‌اند:

جا اندازی

جا اندازی بسته ساعد شکسته:

• در صورتی که جابه جایی در محل شکستگی وجود نداشته باشد، از گچ گرفتگی برای تثبیت ساعد استفاده می‌شود.
  • دست به‌صورت کلی با کمک گچ گرفته می‌شود و آرنج در وضعیت 90 درجه قرار داده می‌شود.
  • پزشک با استفاده از رادیوگرافی، وضعیت ساعد را موردبررسی قرار داده و در صورت جابه جایی، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

جا اندازی باز ساعد شکسته:

• در این روش، پوست و عضلات ساعد برش داده می‌شوند تا جا اندازی با دقت بسیار بالا امکان‌پذیر شود.
  • در بزرگسالان، از پیچ و پلاک برای ثابت سازی استفاده می‌شود، در حالی که در کودکان از نیل داخل استخوانی استفاده می‌شود.
  • برای حدود 1 الی 2 هفته، از آتل بلند برای حمایت از دست استفاده می‌شود.
  • پس از برداشتن آتل، تمرینات ورزشی برای جلوگیری از خشک شدن مفصل انجام می‌شود.

جراحی

در صورتی که شکستگی بسیار شدید باشد و با جراحت زیاد همراه باشد، جراحی برای بهبود آسیب‌دیدگی اجرا می‌شود. جراحی ساعد شکسته باید توسط جراح متخصص و با تجربه انجام شود تا احتمال عفونت و عوارض دیگر کاهش یابد.

توجه به نکات حائز اهمیت مانند دقت در جا اندازی و اجرای جراحی توسط تیم پزشکی متخصص ضروری است تا بهبودی بهترین نتیجه را داشته باشد.

عوارض شکستگی ساعد

عوارض شکستگی‌های استخوان ساعد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

دیر جوش خوردن یا جوش نخوردن شکستگی

• دیر جوش خوردن معمولاً در شکستگی‌های یک سوم پایینی استخوان اولنا دیده می‌شود.
  • این ممکن است ناشی از اختلال در خونرسانی محل شکستگی و یا جااندازی ناکامل یا بی‌حرکتی ناکافی باشد.
مزایا و معایب تعویض همزمان مفصل دو زانو

بد جوش خوردن استخوان ساعد

• بد جوش خوردن می‌تواند به‌صورت زاویه دار شدن استخوان‌ها در محل شکستگی یا کوتاه شدن یک یا هر دو استخوان ایجاد شود.

سندرم کمپارتمان

• فشار درون کمپارتمان های ساعد ناشی از خونریزی یا تورم شدید در محل شکستگی می‌تواند موجب سندروم کمپارتمان شود.

بهترین دکتر درمان شکستگی ساعد

هرگونه تأخیر در مراجعه به پزشک می‌تواند پروسه درمانی شکستگی ساعد را سخت‌تر کند. قطعاً داشتن یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می‌تواند خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان شکستگی ساعد می‌توانید به دکتر شاهرضایی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا این درمان را برای بیماران خود انجام می‌دهد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در ارتباط با درمان شکستگی ساعد می‌توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا خیر.