آشنایی با فیزیوتراپی


احساس درد در ناحیه زانو یکی از شایع ترین مشکلاتی است که باعث محدود شدن اندام های حرکتی می شود. در بسیاری از موارد درد های زانو ناشی از آسیب تاندون ها، آسیب مینیسک، شکستگی و بیماری هایی چون آرتروز و… است. درمان درد زانو به روش های مختلفی انجام می شود. فیزیوتراپی یکی از روش های کارآمد و تاثیر گذار در زمینه درمان انواع دردهای مفصلی است که نقش موثری در کاهش التهاب و درمان بیماری های مفصلی دارد.

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند برای تقویت مفاصل و کاهش درد در اندام های حرکتی، فیزیوتراپی انجام شود. بر همین اساس در این مطلب به بررسی اینکه فیزیوتراپی چه نقشی در درمان درد زانو دارد، می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

فیزیوتراپی چگونه باعث درمان درد زانو می شود؟

فیزیوتراپی یکی از روش های نوین و کارآمد برای درمان و پیشگیری از بیماری های مفصلی است. در فیزیوتراپی با توجه به علت بیماری و شدت علائم آن از روش های مختلفی چون گرما درمانی، سرما درمانی، لیزر، اولتراسوند، تحریک الکتریکی، آب درمانی و… برای کاهش درد استفاده می کنند. هدف اصلی انجام فیزیوتراپی افزایش انرژی و تقویت عضلات بدن است.

تقویت عضلات و افزایش انرژی میزان درد را کاهش می دهد. هر چه عضلات و مفاصل بدن از استحکام و قدرت بیشتر برخوردار باشند، میزان درد در زانو کمتر می شود. به همین علت در فیزیوتراپی از انواع تمرینات برای افزایش قدرت مفاصل پا استفاده می کنند. در بسیاری از موارد فیزیوتراپی کمک می کند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود و فرد بدون انجام هیچ جراحی سلامت خود را به دست آورد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
درمان با تراکشن چیست؟

برای درمان چه بیماری هایی از فیزیوتراپی استفاده می شود؟

خوشبختانه امروزه بسیاری از آسیب ها و بیماری های مفصلی با انجام فیزیوتراپی پیشگیری و درمان می شوند. پزشکان توصیه می کنند قبل از انجام جراحی، برای کاهش درد در زانو و مفاصل به صورت مستمر فیزیوتراپی انجام شود. بسیاری از بیماری های مفصلی و شکستگی ها مانند آرتروز، روماتیسم، آسیب مینیسک، پارگی تاندون، نقرس،آرتریت و… از طریق انجام فیزیوتراپی قابل پیشگیری و درمان هستند. روش درمان هر بیماری با توجه به بیمار و شدت علائم توسط متخصص فیزیوتراپ تعیین می شود.

آشنایی با فیزیوتراپی

آشنایی با فیزیوتراپی

در فیزیوتراپی از چه روش هایی برای کاهش درد زانو استفاده می کنند؟

فیزیوتراپی مجموعه ای از روش های درمانی است که باعث کاهش درد، کاهش التهاب، تقویت عضلات بدن و… می شود. در فیزیوتراپی از انواع دستگاه ها و تمرینات ورزشی برای درمان فیزیوتراپی استفاده می کنند. علت درد زانو، محل آسیب دیدگی، شدت علائم و عوامل دیگر تعیین کننده روش فیزیوتراپی هستند. در مواردی پزشک توصیه می کند برای درمان فیزیوتراپی از چند روش درمانی استفاده شود. شیوه های درمان درد زانو با فیزیوتراپی عبارت است از:

1.درمان درد زانو با لیزر: لیزر یکی از روش های درمانی در فیزیوتراپی است که در آن با کاهش التهاب و تورم میزان درد را به شدت کاهش می دهند. همچنین لیزر درمانی دوران نقاهت را به شدت کاهش می دهد و فرد در مدت زمان کوتاه تری سلامت خود را به دست می آورد.

2.درمان درد زانو با مگنت تراپی: مگنت تراپی یکی از روش های درمان مفاصل زانو در فیزیوتراپی است. در این روش از دستگاه به نام مگنت برای کاهش درد استفاده می شود. از آن جا که مفاصل پا بزرگ هستند، این دستگاه می تواند نسبت به سایر دستگاه ها نفوذ بیشتری روی مفصل زانو داشته باشد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
بهترین روش فیزیوتراپی زانو

3.درمان درد زانو با تکارتراپی: تکارتراپی یک روش درمان موثر برای کاهش درد و التهاب در بیماری های مفصلی است. در این روش برای کاهش علائم و درد گرمای عمیقی را به مفاصل وارد می کنند.

4.تمرینات ورزشی در فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی برای کاهش درد و بهبود علائم درد زانو، از مجموعه ای تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات و استخوان ها استفاده می کنند. این دسته از تمرینات با تاثیر بر مفاصل و افزایش قدرت آن ها میزان درد را به شدت کاهش می دهد.

5.درمان درد با فی پی ان: بسیاری از افراد به دلیل مشکلات مفصلی و درد زانو نیاز به جراحی پیدا می کنند. بعد از جراحی فرد توانایی انجام بسیاری از کارها را از دست می دهد و دامنه حرکات آن محدود می شود. روش درمانی فی پی ان بعد از جراحی باعث بهبود علائم زانو درد و افزایش دامنه حرکات می شود.

فواید درمان درد زانو با فیزیوتراپی

1.فیزیوتراپی باعث کاهش دردهای مفصلی ناشی از بیماری هایی چون آرتروز می شود.

2.فیزیوتراپی با کاهش التهاب و تورم در ناحیه آسیب دیده میزان درد را به شدت کاهش می دهد.

3.فیزیوتراپی با تاثیر بر عضلات اطراف زانو باعث قوی شدن آن ها می شود. افزایش قدرت عضلات باعث کاهش درد در زانو می شود.

4.فیزیوتراپی با حفظ تعادل در اندام های حرکتی میزان درد را در ناحیه زانو به شدت کاهش می دهد.

آشنایی با فیزیوتراپی

آشنایی با فیزیوتراپی

مراجعه به پزشک

در این مطلب به بررسی اینکه فیزیوتراپی چه نقشی در درمان درد زانو دارد، پرداختیم. درمان دردهای زانویی از طریق فیزیوتراپی به شیوه های مختلفی چون تحریک الکتریکی، اولتراسوند، لیزر، تمرینات ورزشی و… انجام می شود. فیزیوتراپی با کاهش التهاب و تورم میزان درد را به شدت کاهش می دهد. با این حال فیزیوتراپی توانایی درمان آسیب های جدی زانویی را ندارد و فرد باید برای درمان به متخصص ارتوپد مراجعه کند.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
5 تمرین برای تقویت عضلات ساق پا در باشگاه

دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو یکی از پزشکان با تجربه و موفق در زمینه درمان انواع بیماری های ارتوپدی است. در صورتی که در ناحیه زانو احساس درد می کنید و از بیماری های مفصلی رنج می برید، می توانید برای درمان به مطب دکتر شاهرضایی مراجعه کنید.