شکستگی هر دو استخوان ساق و روش های درمان آن

یکی از اتفاقات دردناکی که ممکن است برای هر انسانی اتفاق بیفتد؛ شکستگی هر دو استخوان ساق پا است که در زیر پوست قرار دارند و به شدت آسیب پذیر هستند. متأسفانه بسیاری از ضربات و شکستگی هایی که در استخوان های ناحیه ساق اتفاق می افتند باعث اختلال در عملکرد حرکتی انسان و ناتوانی در انجام بسیاری از فعالیت های روزانه می شوند.
از این جهت درمان به موقع این شکستگی ها توسط پزشک متخصص و با تجربه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب به توضیح شکستگی هر دو استخوان ساق پا، علت و روش درمان آن ها متناسب با وضعیت شکستگی می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و انتخاب بهترین پزشک و جراح ارتوپد تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

شکستگی هر دو استخوان ساق با چه علائمی همراه است؟

شکستگی هایی که در ناحیه ساق پا اتفاق می افتند؛ با توجه به شدت آسیب دیدگی و نوع آسیب دیدگی دارای علائم متفاوتی هستند؛ اما درصد زیادی از کسانی که دچار شکستگی هر دو استخوان ساق پا می شوند؛ در برخی نشانه ها ممکن است مشترک باشد که مهم ترین آن ها عبارت است از:

• فرد به دلیل شکستگی استخوان ها قادر به راه رفتن به شکل صحیح نخواهد بود.
  • در اکثر مواقع شکستگی استخوان های ساق پا باعث درد شدید و غیر قابل تحمل می شود.
  • شکل ظاهری ساق پا به دلیل شکستگی دچار تغییر می شود و همچنین ممکن است با نشانه هایی چون تورم و کبودی همراه باشد.
  • در برخی از مواقع امکان به وجود آمدن زخم های پوستی روی استخوان هایی که دچار شکستگی باز هستند؛ وجود دارد.
عوارض ارتوپدی در دیابت
شکستگی هر دو استخوان ساق و روش های درمان آن

شکستگی هر دو استخوان ساق پا چگونه اتفاق می افتد؟

آناتومی ساق پا به گونه ای است که هر ساق از دو استخوان درشت نی (تیبیا) و نازک نی (فیبولا) تشکیل می شود. در مواقعی ممکن است دو استخوان ساق پا یعنی درشت نی و نازک نی به طور همزمان دچار شکستگی شوند. این نوع شکستگی معمولاً به دلیل ضربه مستقیم در هنگام تصادف با وسایل نقلیه اتفاق می افتد.

در اکثر مواقع شکستگی استخوان های ساق پا به شکل عرضی است. در کنار تصادفات؛ برخی از افراد در هنگام ورزش کردن و برخورد شدید با جسم سنگین دچار شکستگی در هر دو استخوان ساق می شوند.

انواع روش های درمان شکستگی هر دو استخوان ساق پا

چنانچه شکستگی هر دو استخوان نازک نی و درشت نی در ساق پا اتفاق بیفتد؛ پزشک تنها به درمان یکی از استخوان ها، یعنی استخوان درشت نی یا تیبیا می پردازد. خوشبختانه استخوان فیبولا در ساق پا بعد از مدتی خود به خود جوش می خورد و نیاز به درمان خاصی ندارد.

با این حال اگر فردی که به دلیل شکستگی استخوان نازک نی با درد همراه است؛ می تواند برای مدت کوتاهی از وسایل کمکی مانند عصا استفاده کند تا فشار کمتری به آن وارد شود. همچنین استفاده از باند دور این استخوان می تواند به کنترل درد کمک کند؛ اما برای درمان شکستگی استخوان تیبیا در ساق پا، پزشک با توجه به شدت آسیب دیدگی از روش های زیر برای درمان استفاده می کند که عبارت است از:

درمان شکستگی ساق پا بدون جراحی

معمولاً برای شکستگی هایی که از شدت آسیب دیدگی کمتری برخوردار هستند؛ از روش های بدون عمل جراحی استفاده می شود. در صورتی که استخوان درشت نی بعد از شکستگی جا به جا نشود؛ پزشک متخصص با گچ گرفتن پا برای مدت 1.5 تا 3 ماه به درمان شکستگی های استخوان ساق پا می پردازد.

علائم نقرس و روش های تشخیص آن

جراحی شکستگی ساق پا به کمک پیچ و پلاک

معمولاً برای درمان شکستگی هایی که باعث آسیب استخوان تیبیا از ناحیه بالا و پایین می شوند؛ جراحی به کمک پیچ و پلاک انجام می شود. البته در مراحل ابتدایی پزشک تلاش می کند تا با جا انداختن شکستگی ها و گچ گرفتن آن؛ شکستگی های استخوان درشت نی را رفع کند.

عمل جراحی ساق پا به کمک اکسترنال فیکساتور

چنانچه شکستگی هر دو استخوان ساق پا به شکل باز باشد و شرایط عمومی فرد به گونه ای باشد که تحمل انجام جراحی سنگین را نداشته باشد؛ پزشک با کمک جراحی اکسترنال فیکساتور برای ثابت کردن شکستگی استخوان ها استفاده می کند. معمولاً پس از بهبود وضعیت بیمار؛ اکسترنال فیکساتور با میله جایگزین می شود.

جراحی استخوان ساق پا با استفاده از میله

جراحی استخوان ساق پا به کمک میله استخوانی پس از بیهوشی انجام می شود. کسانی کاندید مناسبی برای انجام این جراحی هستند که با مشکل جا به جا شدن و حرکت بخش های شکسته استخوان تیبیا همراه هستند.

شکستگی هر دو استخوان ساق و روش های درمان آن

در مطلب بالا به بررسی شکستگی استخوان های ساق پا پرداختیم. دانستیم که هرگونه شکستگی در استخوان نازک نی و درشت نی تحت عنوان ترک خوردگی ساق پا شناخته می شود و با مشکلاتی چون درد شدید و اختلال در راه رفتن و فعالیت های روزانه همراه است.

شکستگی استخوان های فیبولا و تیبیا در ساق پا ممکن است در صورت درمان نشدن با مشکلات جبران ناپذیری چون آسیب دیدن عروق و عصب پا همراه باشد. به همین جهت در صورت مشکوک بودن به شکستگی این دو استخوان ساق، هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر مصطفی شاهرضایی جراح و متخصص ارتوپد و فلوشیپ زانو از پزشکان باتجربه و حاذق در زمینه درمان انواع آسیب های ارتوپدی است.

علت آب آوردن زانو و درمان آن

شما می توانید بعد از تعیین وقت، با مراجعه حضوری به مطب ایشان، برای درمان انواع دردهای ناشی از شکستگی استخوان اقدام کنید.