غضروف سازی در بدن

غضروف سازی در بدن


غضروف یا کارتیلاژ Cartilageیکی از انواع بافت های زنده بدن است که معمولاً در انتهای استخوان ها قرار دارد. غضروف به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی باعث آسان شدن حرکت مفاصل در بدن می شود. سلامت غضروف ها در بدن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر نوع اختلالی در غضروف باعث محدود شدن حرکت اندام ها و ایجاد درد های شدید در انتهای استخوان می شود. بر همین اساس ما بر آن شدیم تا در این مطلب به معرفی 9 غذای مفیدی که باعث غضروف سازی در بدن می شوند، بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

1. مصرف انواع لبنیات
لبنیات یکی از انواع مواد غذایی غضروف ساز در بدن است که با تامین کلسیم و پروبیوتیک ها باعث ترمیم غضروف ها و حفظ سلامت آن ها می شود. آرتروز یکی از انواع بیماری هایی است که در آن غضروف ها ملتهب می شوند. مصرف لبنیاتی چون ماست و شیر با کاهش التهاب از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرده و باعث بهبود غضروف ها در مفاصل می شود.

2. ماهی و غذاهای دریایی
ماهی و غذاهای دریایی از دیگر مواد غذایی غضروف ساز در بدن هستند که با تامین امگا3، کلسیم، ویتامین d و دیگر ویتامین های مورد نیاز بدن باعث غضروف سازی در بدن می شوند. مصرف این دسته از مواد غذایی علاوه بر غضروف باعث استحکام استخوان ها و تقویت آن ها نیز می شود. بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اند بهتر است در برنامه روزانه خود از انواع غذاهای دریایی مانند ماهی ها، میگو، صدف و… استفاده کنند.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
درمان با تراکشن چیست؟

3. استفاده از پای مرغ
پای مرغ یکی ماده غذایی مناسب برای بیمارانی است که از بیماری های غضروفی رنج می برند. این ماده غذایی به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا در مدت زمان کوتاهی باعث کاهش علائم بیماری های غضروفی می شود. تمام استخوان ها و غضروف های بدن برای تقویت و رشد نیاز به مصرف کلاژن دارند. پای مرغ به دلیل داشتن کلاژن در بدن باعث تقویت مفاصل و جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری های مفصلی نیز می شود.

4. استفاده از سبزیجات برگ تیره
سبزیجاتی با برگ تیره یکی از انواع مواد غذایی غضروف ساز هستند که باعث کاهش التهاب در بیماری های غضروفی می شوند. این دسته از سبزیجات به دلیل داشتن آنتی اکسیدان از تخریب غضروف جلوگیری کرده به دلیل داشتن کلسیم، منیزیم، ویتامین کا و دیگر خواص غذایی باعث عملکرد بهتر استخوان ها در بدن می شوند. بنابراین بهتر است از سبزیجاتی چون اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و… در کنار مواد غذایی دیگر استفاده شود.

غضروف سازی در بدن
غضروف سازی در بدن

5. مصرف آب قلم
آب قلم یکی از بهترین غذاهایی است که باعث غضروف سازی در مفاصل می شود. این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلاژن در بدن است که باعث حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل می شود. بنابراین بهتر است از آب قلم در هنگام پخت انواع سوپ، خورشت و… استفاده شود.
نکته: البته در مصرف آب قلم و همه غذاها بایستی مراقب باشیم چربی آن غذاها در حد معقول باشد.

6. زردچوبه
تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه یک ماده غذایی موثر برای ساخت غضروف است. این ماده غذایی که برای مزه دار کردن در غذا استفاده می شود به دلیل داشتن کورکومین از التهاب مفاصل جلوگیری کرده و مانع از درد شدید در انتهای استخوان ها می شود. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند بعد از جراحی تعویض مفصل زانو از این ماده غذایی برای ترمیم و غضروف سازی استفاده شود.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
تأثیر دیابت بر مفاصل چگونه است؟

7. استفاده از مغزها
مغزها یک ماده غذایی مناسب برای ترمیم غضروف ها و ساخت مجدد آن در بدن هستند. استفاده از مغزها به دلیل داشتن انواع ویتامین، منزیم و اسید هیالورنیک به غضروف سازی و ترمیم آن ها نیز کمک می کند.

8. ژلاتین
ژلاتین یک ماده غذایی غضروف ساز در بدن است که ساختاری شبیه به غضروف دارد. این ماده غذایی به دلیل داشتن کلاژن باعث ترمیم انواع بافت های زنده بدن مانند استخوان و غضروف می شود. ژلاتین بدون داشتن هیچ چربی یا کلسترول اضافی بیشتر از 10 اسید امینه ضروری بدن را که باعث ترمیم و تقویت بافت های بدن می شود را تامین می کند.

9. مواد غذایی حاوی ویتامین c
مواد غذایی حاوی ویتامین c بهترین گزینه برای ترمیم غضروف و تقویت مفاصل هستند که نقش موثری در تامین مواد مغذی بدن دارند. مواد غذایی حاوی ویتامین c با افزایش سیستم ایمنی بدن و افزایش استحکام استخوان ها و مفاصل از بروز بسیاری از بیماری های مفصلی جلوگیری کرده و مانع از آسیب غضروف ها در انتهای استخوان می شوند. به همین دلیل بهتر است از انواع مرکبات مانند پرتقال، لیمو، نارنج، کیوی، حبوبات و گوشت قرمز استفاده شود.

غضروف سازی در بدن

مراجعه به پزشک
در این مطلب به معرفی 9 مواد غذایی غضروف ساز پرداختیم. مصرف انواع پروتئین، امگا3، لبنیات، سبزیجات و… با تامین مواد مورد نیاز برای غضروف ها باعث حفظ سلامت آن ها می شوند. به همین دلیل بهتر است بیمارانی که جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اند یا از بیماری آرتریت و آرتروز رنج می برند در برنامه غذایی از این مواد استفاده می کنند. مصرف مواد غذایی غضروف ساز کمک می کند تا بیماران دوران نقاهت کوتاه تری داشته باشند و در سنین بالا دچار بیماری آرتروز نشود.
در صورتی که از بیماری های مفصلی رنج می برید و با مشکلات ارتوپدی دسته و پنجه نرم می کنید، بهتر است برای درمان از یک متخصص ارتوپد کمک بگیرید. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو یکی از پزشکان با تجربه و ماهر در زمینه درمان انواع بیماری های ارتوپدی به روش جراحی و غیر جراحی است. با مراجعه به مطب ایشان می توانید برای درمان بیماری های ارتوپدی اقدام کنید.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
درمان های جراحی و غیر جراحی شکستگی پلاتوی تیبیا