کشیدگی عضلات

کشیدگی عضلات یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای بافت ها و عضلات بدن اتفاق بیافتد. ران و کمر بیشتر از سایر عضلات در معرض کشیدگی قرار دارند. کشیدگی یا (Muscle Strain) در بسیاری از موارد برای ورزشکاران اتفاق می افتد و در صورت درمان نشدن ممکن است کمی خطرناک باشد. بر همین اساس در این مطلب به بررسی موضوع کشیدگی عضلات، علت کشیدگی و روش های درمان و پیشگیری آن می پردازیم. در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.
منظور از کشیدگی عضلات چیست؟
کشیدگی عضلات عارضه ای است که باعث آسیب تاندون ها و عضلات بدن می شود. تاندون زردپی نوعی بافت رشته ای در بدن است که باعث اتصال عضلات به استخوان ها می شود. عارضه کشیدگی عضلات در بسیاری از موارد باعث کشیدگی تاندون زردپی می شود. در موارد که کشیدگی شدید باشد ممکن است باعث پارگی تاندون شود. به همین دلیل بهتر است در صورت کشیدگی عضلات به متخصص ارتوپد مراجعه شود. کشیدگی عضلات در اغلب اوقات برای اندام های تحتانی بدن مانند پا و پایین کمر اتفاق می افتد.

کشیدگی عضلات با چه علائمی همراه است؟

علائم کشیدگی عضلات با توجه به شدت گرفتگی و محل گرفتگی متفاوت است. با این حال بیشتر کسانی که از عارضه کشیدگی عضلات رنج می برند با علائم زیر همراه هستند که عبارت است از:
• حساسیت شدید به لمس محل کشیدگی
• احساس درد در هنگام استفاده از عضلات دچار گرفتگی
• محدود شدن دامنه حرکات و ناتوانی در انجام کارهای مختلف
• ضعف شدید عضلانی
• ورم، قرمزی یا کبودی در محل گرفتگی
• صدای غیر طبیعی

تنگی کانال نخاعی

چه ورزش هایی باعث کشیدگی عضلات می شوند؟

درصد بالایی از افراد به دلیل انجام ورزش هایی چون فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس، گلف، ژیمناستیک، دو میدانی و… در معرض کشیدگی عضلات در ناحیه پا، دست و کمر هستند. این دسته از ورزش ها ممکن است باعث کشیدگی شدید یا حتی پارگی تاندون ها شوند. به همین دلیل بهتر است در انجام چنین ورزش هایی تمام حرکت ها به شیوه ای صحیح انجام شوند تا کشیدگی یا پارگی در عضلات اتفاق نیافتد.
آیا راه حلی برای درمان کشیدگی عضلات وجود دارد؟
خوشبخانه کشیدگی عضلات بدن به شیوه های مختلفی قابل درمان است. نحوه درمان کشیدگی عضلات با توجه به شدت کشیدگی و محل آن متفاوت است. بهترین راه برای درمان کشیدگی عضله و تاندون ها، مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد است. متخصص ارتوپد ابتدا با انجام عکس برداری شدت و محل آسیب دیدگی را تشخیص می دهد.
سپس با توجه به شدت کشیدگی یا پارگی از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان اقدام می کند. در صورتی که کشیدگی عضلات باعث پارگی تاندون و عضلات شود، پزشک متخصص با انجام جراحی برای درمان اقدام می کند. اما برای کشیدگی های شدید عضلات بیشتراز روش فیزیوتراپی و تمرین های توان بخشی اقدام می کند.

کشیدگی عضلات

آیا امکان درمان کشیدگی عضلات در منزل وجود دارد؟

در صورتی که شدت کشیدگی عضلات شدید نباشد و باعث بروز علائم جدی در عضلات و تاندون نشود، می توان با انجام برخی از راهکارها در منزل برای درمان کشیدگی عضلات اقدام کرد. البته بهتر است قبل از انجام هر کاری از پزشک متخصص مشورت گرفته شود تا آسیبی به عضلات، استخوا ها و دیگر بخش های بدن وارد نشود. راه های درمان کشیدگی عضلات در منزل عبارت است:
• از کمپرس آب سرد یا کمپرس آب گرم به صورت غیر مستقیم روی عضلات کشیده شده استفاده شود. آب سرد و آب گرم نباید مستقیماً روی عضلات کشیده شده قرار بگیرند و بهتر است کمپرس آب درون یک حوله پیچیده شده و روی عضلات کشیده قرار داده شود.
• با مشورت پزشک از انواع دارو های غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن برای کاهش التهاب و افزایش دامنه حرکات استفاده شود.
• از انجام کارهایی که باعث بروز درد در ناحیه کشیده شده می شود به شدت پرهیز شود.
• از بالشت یا مبل برای بالا نگه داشتن عضلات کشیده شده کمک گرفته شود. این روش کمک می کند تا میزان تورم در عضلات و تاندون ها کشیده شده به شدت کاهش پیدا کند.
• از بانداژ برای بستن عضله کشیده شده استفاده شود. استفاده از بانداژ نقش موثری در کاهش تورم و درد دارد.
راه های پیشگیری از کشیدگی عضلات
ورزشکارانی که در معرض کشیدگی عضلات هستند می توانند با انجام برخی از کارها از کشیدگی عضلات خود حین انجام ورزش پیشگیری کنند. راه های پیشگیری از کشیدگی عضلات در حین ورزش عبارت است از:
1. قبل از انجام ورزش بدن خود را با نرمش و حرکات مختلف گرم کنید.
2. در طول روز از تمرین های کششی برای نرم شدن عضلات استفاده کنید.
3. بعد از انجام ورزش با انجام تمرینات مختلف بدن خود را سرد کنید.
4. بعد از ورزش از دوش آب گرم برای نرم شدن عضلات استفاده کنید.
5. در صورت احساس درد هنگام ورزش برای مدتی بدن خود را استراحت دهید.

علت شکستگی پاتولوژیک اطراف زانو
کشیدگی عضلات

در این مطلب به بررسی کشیدگی عضلات و روش های درمان آن پرداختیم. عارضه کشیدگی عضلات با تاثیر بر عضلات و تاندون های بدن باعث ایجاد درد، ناتوانی در حرکت، قرمزی، محدود شدن دامنه حرکات و… می شود. به همین دلیل در هنگام ورزش باید با گرم و سرد کردن بدن از کشیدگی عضلات جلوگیری شود. کشیدگی عضلات ممکن است در مواردی باعث پارگی تاندون ها و عضلات شود. درمان پارگی تاندون و عضلات تنها از طریق پزشک امکان پذیر است. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص اروپد و فلوشیپ جراحی زانو از پزشکان ماهر و با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های ارتوپدی هستند که از روش های جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری استفاده می کنند. در صورتی که شما هم به بیماری های ارتوپدی مبتلا هستید، میتوانید برای درمان به مطب دکتر مصطفی شاهرضایی مراجعه کنید.