آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد

آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد

ستون فقرات یا ستون مهره ها، محور مرکزی بدن انسان را تشکیل می دهد و علاوه بر فراهم کردن امکانات حرکت در ناحیه گردن و کمر، نیز به ثبات نیمه بالایی بدن کمک کرده و از نخاع حرکت ها و اعصاب را محافظت می کند. هر گونه آسیب، تغییر شکل یا مشکلی در این ستون مهم، ممکن است منجر به بروز گروهی از بیماری های ستون فقرات گردد. در این مقاله به انواع آسیب های ستون فقرات و پیشگیری از آن ها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

صدمات رایج در ستون فقرات و روش های درمان

دو نوع اصلی از صدمات در استخوان های ستون فقرات شکستگی ها و جابجایی ها هستند. این صدمات می توانند پیامدهای جدی برای فرد داشته باشند و زندگی روزمره او از جمله توانایی راه رفتن، کنترل مثانه و روده، نفس کشیدن و حتی حساسیت به دمای محیط را تحت تأثیر قرار دهند.
آسیب به ستون فقرات، علاوه بر اثرات جسمانی، ممکن است انگیزه ها و تأثیرات روحی، عاطفی و اجتماعی نیز به وجود آورد. به عنوان مثال، در صورت آسیب نخاعی، فرد ممکن است توانایی ادامه کار یا ورزش مورد علاقه را از دست بدهد، نتواند از فرزندانش به درستی مراقبت کند یا کارهای روزمره را انجام دهد.
صدمات رایج در ستون فقرات عبارتند از:

شکستگی فشاری

این نوع شکستگی ممکن است هر قسمتی از مهره ها را دربرگیرد. در این حالت، بخشی از ستون فقرات به سمت جلو یا پایین تحریک شده وارد فشار زیادی می شود. درمان این نوع شکستگی شامل استراحت تا بهبودی، استفاده از بریس ارتوپدی، جلسات فیزیوتراپی و در صورت ضعف استخوان ها، درمان پوکی استخوان است.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
5 تمرین برای تقویت عضلات ساق پا در باشگاه

شکستگی مهره ها

این شکل از شکستگی فشاری بسیار جدی تر است و با خرد شدن استخوان مهره همراه است. این ممکن است باعث سوراخ شدن نخاع شود و علت آن معمولاً نیروهای جهت دهی به سمت بالا یا پایین در امتداد ستون فقرات است. درمان این نوع شکستگی شامل مراقبت اورژانس، جراحی و ترمیم نخاع می شود.

انحراف مهره ها

اتصالات قسمت پشتی مهره ها ممکن است به دلیل حرکت غیرطبیعی استخوان ها ضعیف شوند که منجر به جابه جایی یا انحراف ستون فقرات می شود. این انحراف زمانی رخ می دهد که مهره ها به درستی در یک راستا قرار نگیرند یا از محور اصلی خارج شوند. درمان شامل بازگرداندن مهره ها به وضعیت طبیعی، استفاده از بریس های ارتوپدی یا جراحی می شود.

دررفتگی ستون فقرات

دررفتگی وقتی رخ می دهد که رباط ها پاره شوند یا آسیب ببینند و استخوان ها بیش از اندازه از جای خود حرکت کنند. این ممکن است باعث آسیب نخاعی شود. درمان این وضعیت شامل مراقبت اورژانس، جراحی و ترمیم نخاع است.

شکستگی مهره همراه با دررفتگی

در برخی موارد، شکستگی و جا به جایی مهره ها همزمان رخ می دهند. در این حالت، علاوه بر شکستگی مهره، رباط ها و بافت های نرم اطراف نیز ممکن است آسیب ببینند. درمان این نوع آسیب شامل ترمیم نخاع و استفاده از بریس های ارتوپدی یا جراحی می شود.

آسیب نخاعی

آسیب به مسیرهای عصبی که از نخاع خارج می شوند، می تواند تأثیرات جدی بر روی حرکت اعضای مختلف بدن داشته باشد. این آسیب ها ممکن است از نقاط مختلف از جمله نخاع، عصب ها، مهره ها، رباط ها و دیسک ها ناشی شوند. درمان این وضعیت متناسب با محل و شدت آسیب دیدگی است و ممکن است شامل ترمیم نخاع، جراحی و توانبخشی باشد.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
علت آب آوردن زانو و درمان آن

در نهایت، با توجه به پیشرفت تحقیقات، امیدواریم که روش های نوینی برای ترمیم صدمات نخاعی پیدا شوند. در حال حاضر، توانبخشی و درمان های موجود به مبتلایان کمک می کند تا زندگی مستقل خود را ادامه دهند.

آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد
آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد

روش های پیشگیری از آسیب به ستون فقرات

پیروی از توصیه های زیر می تواند خطر صدمات ستون مهره و آسیب نخاعی را کاهش دهد:

رانندگی ایمن

  • هنگام عصبانیت، خواب آلودگی یا مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که همه افراد در خودرو، به ویژه کودکان، از بستن کمربند ایمنی استفاده می کنند.

استفاده از صندلی ایمنی برای کودکان

  • کودکان زیر 12 سال باید همیشه در صندلی عقب نشینند.
  • از صندلی ایمنی با توجه به سن و وزن کودک استفاده کنید.

امنیت در استخر

  • پیش از شیرجه زدن در استخر، اطمینان حاصل کنید که عمق آب حداقل 3.7 متر است.

جلوگیری از صدمات ارتفاعی

  • برای جلوگیری از صدمات ناشی از سقوط از ارتفاع، به نکات ایمنی توجه کنید.

استفاده از نرده ها و درهای ایمنی

  • در امتداد راه پله ها از نرده استفاده کنید، به ویژه در صورت وجود کودکان خردسال.
  • از درهای ایمنی برای جلوگیری از ورود کودکان به محیط های خطرناک استفاده کنید.

استفاده از کفپوش و حفاظت از پنجره ها

  • از کفپوش و دمپایی های ضد لغزش در حمام و سرویس بهداشتی استفاده کنید.
  • بر روی پنجره ها حفاظ نصب کنید.

احتیاط در ورزش

  • هنگام ورزش، از تجهیزات ایمنی مانند کلاه استفاده کنید.
  • در ورزش هایی مثل ژیمناستیک، حرکات جدید را زیر نظر مربی و با تکنیک صحیح اجرا کنید.
این مقاله نیز برای شما مفید است:
درمان نکروز آواسکولار بدون جراحی

این تدابیر به عنوان یک راهنمایی عالی برای پیشگیری از آسیب به ستون فقرات می توانند در حفظ ایمنی شخصی کمک کنند.

آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد
آسیب های ستون فقرات چه عوارضی دارد

بهترین دکتر درمان آسیب های ستون فقرات

هرگونه تأخیر در مراجعه به پزشک می تواند پروسه درمانی ستون فقرات شما را سخت تر کند. قطعاً داشتن یک پزشک و جراح با تجربه با عملکرد بسیار خوب می تواند خیال شما را بابت کیفیت عمل و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای درمان ستون فقرات می توانید به دکتر شاهرضایی متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا این درمان را برای بیماران خود انجام می دهد. در صورت داشتن هرگونه سؤال در ارتباط با آسیب های ستون فقرات می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای جراحی هستید یا خیر.