درد پا در کودکان

درد پا در کودکان یکی از مشکلاتی است که باعث ناراحتی کودک حین راه رفتن و فعالیت هایی چون بازی و ورزش کردن می شود. متاسفانه در بسیاری از موارد والدین علت درد پای کودکان را نشانه رشد تلقی می کنند و برای درمان آن اقدام نمی کنند. درد پا در بسیاری از کودکان شایع است و ممکن است فارغ از رشد نشانه یک بیماری خاص باشد. بر همین اساس در این مطلب به بررسی اینکه درد پا در کودکان نشانه چیست و چه روش های برای درمان آن وجود دارد می پردازیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث بروز درد پای کودک می شود؟

ضربات: ضربه یکی از علت های اصلی درد پا در کودکان است. کودکان دائماً در حال انجام فعالیت های مختلف هستند و ممکن است در اثر زمین خوردن یا عوامل دیگر دچار درد پا شوند. ضربه ممکن است باعث شکستگی، در رفتگی، جراحت و… شود. به همین علت بهتر است در صورت ضرب دیدگی پا در اولین فرصت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه شود. پزشک متخصص با معاینه پای کودک می تواند علت اصلی درد پا را تشخیص دهد.
بیماری سیور (درد پاشنه پا): یکی از علت های درد پا در کودکان، بیماری سیور است. این بیماری به دلیل التهاباتی است که در صفحه رشد پا ایجاد شده است. علت اصلی بروز این بیماری فشار بیش از حدی است که کودکان حین بازی یا ورزش کردن به پاشنه پا یا استخوان های انتهای پا ایجاد می کنند. بیماری سیور بیشتر درد سنین رشد کودکان باعث اختلال در عملکرد پای کودکان می شود.
صافی کف پا : یکی از شایع ترین مشکلاتی که باعث درد پا در کودکان و همچنین بزرگسالان می شود، صافی کف پا است. صافی کف پا به دلیل از کار افتادن تاندون های پایین پا اتفاق می افتد. صافی کف پا در صورت خفیف بودن عارضه خاصی ایجاد نمی کند اما در صورتی که شدید باشد باعث دردهایی در کف پا، ساق و مچ می شود. افرادی که از صافی کف پا رنج می برند ممکن است به دلیل تحمل وزن بدن دچار دردهای شدیدی شوند. به همین علت بیماران مبتلا به این عارضه باید برای درمان تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. بسیاری از تمرین های ورزشی و حرکات اصلاحی باعث درمان این بیماری می شوند و میزان عوارض آن را به شدت کاهش می دهند.
کفش غیر استاندارد : استفاده از کفش غیر استاندارد عامل دیگری است که باعث درد پا در کودکان می شود. ممکن است کودکان به دلیل استفاده از کفش های تنگ دچار تاول و مشکلات دیگر شوند. همچنین استفاده از کفش هایی با پاشنه های غیر استاندارد و خشک باعث درد در ناحیه کف پا می شود. به همین علت بهتر است از کفش های استاندارد با سایز مناسب برای کودک استفاده شود.
رشد کودک: رشد استخوان ها یکی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد درد پای کودکان می شود. کودکان در سنین رشد به دلیل داشتن فعالیت زیاد و رشد استخوان ها در معرض درد قرار دارند. معمولا درد رشد در کودکان از سن 3 تا 12 سالگی اتفاق می افتد. درد رشد در کودکان بیشتر برای هر دو پا اتفاق می افتد و معمولا زمان درد از شب شروع می شود و در هنگام صبح از بین می رود.
درد پا در کودکان با چه نشانه هایی همراه است؟
خونریزی، کبودی، تورم، تاول، ناتوانی حین راه رفتن، ضعف عضلات، جراحت، سفت شدن عضلات، قرمز شدن پوست پا، اسپاسم عضلانی و… از علائمی هستند که نشان دهنده درد پای کودکان هستند. والدین در صورت دیدن چنین نشانه هایی در پای کودک باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

سندرم مافوچی چیست؟

چه زمانی باید برای درمان درد پا در کودکان به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

• فرد بعد از مدت کوتاهی حین انجام فعالیت هایی چون ورزش یا بازی دچار خستگی پا شود.
• کودک به دلیل درد پاشنه پا تمایلی به انجام ورزش هایی چون فوتبال، دویدن و… ندارد.
• زمین خوردن های مکرر عامل دیگری است که نشان می دهد کودک از درد پا رنج می برد و از تعادل مناسبی برخوردار نباشد.
• کودک به دلیل درد های مداوم شکایت و احساس ناراحتی کند.
• در صورتی که کودک در نواحی مختلف پای خود دچار بی حسی شود.

درد پا در کودکان از چه راه هایی قابل درمان است؟

روش های مختلفی برای درمان درد پا در کودکان وجود دارد. معمولاً علت درد تعیین کننده روش درمان درد پای کودکان است. در صورتی که درد پا ناشی از جراحت، استفاده از کفش های نامناسب و…باشد، می توان با تغییر مدل کفش از دردهای مجدد پا پیشگیری کرد. اما اگر درد پا در کودکان به علت وجود یک بیماری خاص باشد، باید از پزشک متخصص برای درمان کمک گرفته شود. پزشک متخصص ارتوپد با عکس برداری، معاینه و انجام تست های مختلف علت درد پا را تشخیص می دهد و از روش های جراحی و غیر جراحی مانند فیزیوتراپی، مصرف دارو، ورزش کردن، استراحت و… برای درمان درد پای کودکان اقدام می کند.

درد پا در کودکان

در این مطلب به بررسی اینکه درد پا در کودکان نشانه چیست و چه راه هایی برای درمان آن وجود دارد، پرداختیم. درد پا در کودکان ممکن است به علت وجود یک بیماری خاص یا وجود جراحت، ضربه، عفونت و… باشد. البته در بسیاری از موارد رشد صفحات استخوان باعث درد پای کودک می شوند. کودکان به دلیل درد پا ممکن است توانایی انجام فعالیت های مختلف را از دست بدهند. به همین علت بهتر است از یک متخصص ارتوپد برای درمان کمک گرفته شود. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو یکی از پزشکان حاذق و با تجربه در زمینه درمان انواع بیماری های ارتوپدی است. شما می توانید برای درمان انواع بیماری های مرتبط با استخوان و مفاصل به مطب دکتر شاهرضایی مراجعه کنید.

درمان نکروز آواسکولار با جراحی