جراحی بورسیت تاندون زانو

جراحی بورسیت تاندون زانو

مفصل زانو به عنوان پیچیده ترین مفصل در بدن، از اجرای مختلفی مانند تاندون ها تشکیل یافته است. تاندون ها رشته های محکمی هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند. تاندون زانو به دلایل مختلف تحت تأثیر آسیب های متعددی قرار می گیرد که می تواند در عملکرد درست زانو تأثیرگذار باشد. یکی از این آسیب دیدگی ها، بورسیت تاندون زانو است. چنانچه بورسیت تاندون زانو، علائم شدیدی داشته باشد، پزشک از روش جراحی برای درمان استفاده می کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی جراحی بورسیت تاندون زانو بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر، تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

بورسیت تاندون زانو چیست؟

به کیسه های ژله مانندی که در اطراف مفصل های بدن قرار دارند، بورس گفته می شود. بورس ها تشکیل یافته از اندکی مایعی هستند که در میان استخوان ها و بافت ها نرم شکل می گیرند. وظیفه اصلی بورس ها کاهش اصطکاک و آسان کردن حرکت استخوان ها است. به التهاب و تولید مایع بیش از اندازه در بورس ها، بورسیت تاندون زانو یا بورسیت پس آنسرین (Pes Anserine Bursitis) می گویند. این تورم ایجاد شده موجب وارد شدن فشار زیاد به بافت های اطراف زانو می شود و علائم خفیف تا شدیدی به وجود می آورد. بر اساس تحقیقات، اغلب ورزشکاران دونده با مشکل بورسیت تاندون زانو مواجه می شوند.

جراحی بورسیت تاندون زانو
جراحی بورسیت تاندون زانو

بورسیت تاندون زانو چه علائمی به همراه دارد؟

آسیب دیدگی تاندون زانو در ابتدا می تواند علائم بسیار خفیفی داشته باشد و در برخی موارد نیز بدون علامت باشد. با افزایش فشار تورم های ایجاد شده در تاندون ها، بافت های اطراف و خود مفصل زانو نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. از این رو علائم بیشتری توسط بیمار، مشاهده و احساس می شود. از جمله این علائم عبارتند از:

  • احساس درد در زیر زانو به هنگام انجام فعالیت های عادی مانند بالا و پایین رفتن از پله ها و خم شدن زانو یا انجام فعالیت های ورزشی
  • ایجاد التهاب و تورم در قسمت داخلی زانو به همراه قرمزی پوست
  • حساسیت به لمس داشتن
  • اختلال در خواب به دلیل وارد شدن فشار زیاد در اثر صاف کردن پاها
  • سفت و ضعیف شدن مفصل زانو و محدود شدن دامنه حرکتی
این مقاله نیز برای شما مفید است:
چه زمانی باید به فوق تخصص زانو و مفاصل مراجعه کنیم؟

 

چه دلایلی باعث بورسیت تاندون زانو می شوند؟

عوامل متعددی باعث التهاب و بورسیت تاندون زانو می شوند. هر یک از این عوامل می توانند آسیب های خفیف تا شدیدی در مفصل زانو ایجاد کنند و در فعالیت های عادی بیمار مشکلات مختلفی به وجود آورند. در ادامه به بررسی شایع ترین دلایل ایجاد بورسیت تاندون زانو می پردازیم.

  • بیشترین شیوع در زنان نسبت به مردان به دلیل پهن تر بودن لگن در زنان و زاویه مفصل زانو
  • وارد شدن فشار مکرر به بورس ها در اثر فعالیت های ورزشی مانند دویدن به ویژه به خصوص سربالایی، دوچرخه سواری، شنا به خصوص سینه پشتی و حرکت پهلو به پهلو
  • ضعف و سفت شدن عضلات زانو و سفت شدن همسترینگ
  • انجام تمرینات ورزشی نامناسب مانند حرکات کششی غیر اصولی و شروع به تمرین بدون گرم کردن بدن
  • افزایش خطر در افراد ابتلا به بیماری های استئوآرتریت، آرتریت، دیابت نوع 2 و از گود اشلاتر
  • صافی کف پا
  • اضافی وزن
  • تروما یا وارد شدن ضربه ناگهانی به زانو در اثر تصادف یا افتادن روی زمین

 

بورسیت تاندون زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمار با مشاهده اولین علائم درد و التهاب بایستی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کند. پزشک پس از گرفتن شرح حال بیمار، اقدام به انجام معاینات فیزیکی و اولیه می کند. افزایش درد در حین انجام معاینات فیزیکی می تواند شدت بورسیت تاندون را تعیین کند. سپس برای بررسی دقیق تر بافت داخلی زانو نیاز به انجام تست های آزمایشگاهی و تصویر برداری است. متداول ترین روش های تصویر برداری از مفصل زانو، سی تی اسکن و امواج مغناطیسی ام آر آی هستند. نتایج این روش ها اطلاعات دقیقی در اختیار تیم پزشکی قرار می دهند.

این مقاله نیز برای شما مفید است:
عوارض ارتوپدی در دیابت

 

جراحی بورسیت تاندون زانو چگونه انجام می شود؟

بورسیت تاندون زانو اغلب به روش های غیر جراحی قابل درمان است؛ ولی در صورتی که آسیب دیدگی بسیار شدید باشد، مناسب ترین گزینه درمانی، استفاده از روش جراحی خواهد بود. پزشک متخصص با بررسی نتایج تست های تصویر برداری، محل دقیق بورسیت تاندون زانو را شناسایی می کند. سپس به کمک روشی مشابه به آرتروسکوپی به نام روش بورسکتومی اقدام به عمل جراحی می کند. در این روش، برش های کوچکی برای وارد کردن لوله آرتروسکوپ به داخل زانو، ایجاد می کنند. با استفاده از دوربین متصل به لوله آرتروسکوپ بافت داخلی زانو قابل مشاهده می شود و پزشک اقدامات لازم برای ترمیم بورسیت تاندون را به این شیوه انجام می دهد. پس از ترمیم تاندون ها، محل برش های ایجاد شده به کمک بخیه بسته می شود. این روش جراحی حدود 30 دقیقه به طول می انجامد.

جراحی بورسیت تاندون زانو
جراحی بورسیت تاندون زانو

مراقبت های بعد از جراحی بورسیت تاندون زانو

جراحی بورسکتومی به دلیل کم تهاجمی بودن، دارای دوره نقاهت کوتاه تری است و با انجام یک سری مراقبت ها، بهبودی به دست می آید. این مراقبت ها توسط پزشک مربوطه به بیمار شرح داده می شوند. از جمله مراقبت های بعد از جراحی بورسیت تاندون زانو عبارتند از:

  • مصرف تمامی داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • پانسمان زخم برش های کوچک ایجاد شده
  • قرار دادن کمپرس یخ روی زخم برای جلوگیری از التهاب و خونریزی
  • استفاده از وسیله های کمکی مانند عصا و واکر در صورت نیاز

 

عوارض ناشی از جراحی بورسیت تاندون زانو

به دلیل کم تهاجمی بودن جراحی بورسیت تاندون زانو، عوارض ناشی از جراحی کمتر خواهد بود. این جراحی اغلب تحت بی حسی موضعی انجام می شود و عوارض ناشی از بیهوشی عمومی نیز حذف می شود. از جمله عوارض احتمالی و نادر بعد از این جراحی عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • لخته شدن خون
  • درد و التهاب
  • سفتی مفصل زانو
این مقاله نیز برای شما مفید است:
روش های غیر جراحی درمان روماتیسم لگن

 

مراجعه به پزشک

در مطالب فوق به بررسی جراحی بورسیت تاندون زانو پرداخته شد. بورسکتومی رایج ترین روش جراحی برای درمان بورسیت تاندون زانو است و با استفاده از لوله آرتروسکوپ اقدام به ترمیم بافت تاندون ها می کنند. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپدی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، تجربه و مهارت بالایی در جراحی تعویض مفصل زانو و جراحی رباط صلیبی زانو دارد. شما می توانید برای جراحی بورسیت تاندون زانو به مطب دکتر شاهرضایی مراجعه کرده و از تخصص و تجربه ایشان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت ویزیت با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.