تأثیر دیابت بر مفاصل چگونه است؟

دیابت یکی از انواع بیماری‌هایی است که به‌مرورزمان باعث ایجاد درد در مفاصل نواحی مختلف بدن می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بیشتر از سایر افراد دچار بیماری آرتروز و درد مفاصل می‌شوند. این بیماری در صورت کنترل نشدن باعث بروز مشکلات بسیاری در ناحیه مفاصل می‌شود. دیابت‌ها در دو نوع معمولی و پیشرفته باعث آسیب‌دیدگی مفاصل و شکستگی استخوان‌ها می‌شوند. نوع آسیبی که دیابت بر مفاصل ایجاد می‌کند ممکن است مستقیم و غیر مستقیم باشد. در این مطلب بر آن شدیم تا به بررسی چگونگی تأثیر دیابت بر مفاصل بپردازیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

دیابت چگونه باعث آسیب دیدگی مفاصل می شود؟

آرتروپاتی به انواع بیماری‌هایی می‌گویند که باعث ایجاد درد در مفاصل بدن می‌شوند. در صورتی که بیماری دیابت باعث بروز آرتروپاتی در فرد شود، به آن بیماری آرتروپاتی دیابتی نیز می‌گویند. دیابت در دراز مدت باعث آسیب مفاصل می‌شود. دیابت باعث از بین رفتن مفاصل بین زانو می‌شود. با از بین رفتن مفاصل، استخوان‌ها در اثر ساییدگی فرسوده می‌شوند. فرسودگی استخوانی‌ها در نواحی مفاصل باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. در بیماران دیابتی احساس درد به‌مرورزمان کاهش پیدا می‌کند و فرد در بسیاری از موارد قابلیت درک درد و ناراحتی در ناحیه مفصل را ندارد. از بین رفتن عملکرد عصبی در بیماران دیابتی باعث تخریب مفاصل و تغییر شکل در پاها می‌شود.

دیابت نوع 2 چگونه باعث آسیب مفاصل می شود؟

بیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند به دلیل رعایت نکردن برنامه غذایی در بیشتر موارد با اضافه وزن بالایی همراه هستند. دیابت نوع 2 اگرچه به صورت مستقیم باعث آسیب مفاصل نمی‌شود اما افزایش وزن ناشی از دیابت به صورت مستقیم باعث فشار شدید در ناحیه مفاصل و ساییدگی استخوان‌ها می‌شود. اضافه وزن عاملی است که باعث بروز انواع بیماری آرتروز، دیابت و… می‌شود. تنها راه برای جلوگیری از ایجاد درد در مفاصل زانو، کنترل وزن است. بیماران دیابتی باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند. این بیماران باید وزن خود را از طریق انجام ورزش و رعایت برنامه غذایی تا حدودی کاهش دهند تا فشار کمتری بر مفاصل زانو وارد شود.

صافی کف پا و راه های درمان آن
تأثیر دیابت بر مفاصل چگونه است؟

دیابت نوع 1 چگونه باعث آسیب مفاصل می شود؟

دیابت نوع 1 یکی از انواع بیماری‌های خود ایمنی است. منظور از بیماری خود ایمنی؛ بیماری است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های خود حمله می‌کند و باعث آسیب آن ها می‌شود. این بیماری تنها از طریق تزریق انسولین و مصرف دارو کنترل می‌شود. دیابت نوع یک به‌مرورزمان باعث بروز و تشدید بیماری آرتریت روماتوئید که نوعی بیماری خود ایمنی است می‌شود. در بیماری آرتریت روماتوئید مفاصل به دلیل حمله سلول‌های ایمنی بدن دچار التهاب و تغییر شکل می‌شوند. دیابت عاملی است که باعث تشدید علائم این بیماری در فرد می‌شود.

عوارض بیماری دیابت بر مفاصل

بیماری دیابت باید توسط پزشک متخصص تحت کنترل قرار بگیرد تا آسیب کمتری را به بخش‌های مختلف بدن وارد کند. این بیماری معمولاً از طریق تزریق انسولین و داروها کنترل می‌شود. با این حال در صورت کنترل نشدن باعث ایجاد علائمی چون قرمزی، تورم، التهاب و مشکلات جدی در مفاصل می‌شود که عبارتند از:

• کشیده شدن کف دست‌ها
  • محدود شدن حرکات مفاصل
  • افزایش ضخامت پوست بدن
  • افزایش التهاب و سفتی در مفاصل
  • بی حسی در اندام‌های تحتانی
  • شکستگی و پیچ خوردگی استخوان‌ها
  • تغییر شکل فیزیکی استخوان‌ها
  • افزایش احتمال بیماری آرتروز

راه های پیشگیری از آسیب مفاصل

دیابت بیماری است که اگر کنترل نشود باعث بروز مشکلات بسیاری می‌شود. دیابت می‌تواند باعث محدود شدن حرکات مفاصل شود و دردهای شدیدی را در این ناحیه ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است برای کنترل دیابت و جلوگیری از آسیب‌های مفصلی به رعایت برخی نکات پرداخته شود. راه‌هایی که باعث پیشگیری از آسیب مفاصل می‌شوند عبارتند از:

• کاهش وزن: بهترین راه برای درمان دیابت و جلوگیری از آسیب‌دیدگی مفاصل، کاهش وزن است. افزایش وزن عاملی است که باعث فشار زیاد بر استخوان‌ها و مفاصل می‌شود. به همین دلیل با کاهش وزن می‌توان تا حدودی از آسیب‌دیدگی مفاصل و ایجاد آرتروز زانو جلوگیری کرد.
  • رژیم غذایی مناسب: رژیم غذایی مناسب راه حل دیگری است که باعث پیشگیری از آسیب مفاصل بدن می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی استاندارد و مناسب کمک می‌کند تا مواد مورد نیاز بدن به درستی تأمین شود. رژیم غذایی مناسب باعث می‌شود تا علاوه بر کنترل دیابت، استخوان‌ها و مفاصل به دلیل خوردن مواد غذایی با کیفیت تقویت شوند.
  • مصرف کلسیم: مصرف کلسیم یک راه حل مناسب برای جلوگیری از آسیب‌های مفصلی و استخوان است. کلسیم و ویتامین‌ها با تأمین مواد مورد نیاز باعث تقویت استخوان‌ها و مفاصل می‌شوند. در صورتی که استخوان‌ها و مفاصل از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار باشند؛ کمتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و فشار بیشتری را تحمل می‌کنند.
سندرم پاتلوفمورال چیست و چه علائمی دارد؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تأثیر دیابت بر مفاصل پرداختیم. دیابت به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث ساییدگی استخوان‌ها و ایجاد درد در مفاصل بدن می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌های مفصلی کنترل وزن است. بیماران دیابتی در بیشتر موارد می‌توانند با کاهش وزن خود دردهای مفصلی را کاهش دهند. در صورتی که فردی به دلیل داشتن بیماری دیابت با دردهای شدیدی در ناحیه مفصل همراه است، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کند. دکتر مصطفی شاهرضایی متخصص ارتوپد و فلوشیپ جراحی زانو با معاینه بیمار و بررسی وضعیت بیماری از روش‌های غیر جراحی و جراحی برای کاهش درد مفاصل استفاده می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه حضوری به مطب دکتر مصطفی شاهرضایی برای درمان دردهای مفصلی اقدام کنید.